4_edited.jpg

Rejser, der beriger

Om den græske ø
Hydra
Hydra Højskole tilbyder rejser for voksne og for alle, der ser værdien i at rejse i et fællesskab.
Vi skaber rejser, der beriger både dig og vores lille ø, Hydra.

"Hydra er som en magnet på min kompasnål."
Midt i den saroniske bugt ligger den lille græske ø Hydra - eller Idra, som grækerne siger. Her bor ca. 3000 mennesker på den bilfrie ø. Det er som at spole tiden mange år tilbage at anduve Hydra, som tusindevis af søfarende før os har gjort det. Man kommer sejlende med færge til Hydra. Ved første øjekast, ligner øen en enorm naturperle midt i bugten med sine storslåede kystlinjer og smukke bjergformationer. I kikkerten aner vi byen i kløften mellem to bjergtinder. I tidernes morgen var Hydra bemandet ved de store kanoner, der stikker ud af borgvæggen, og som er det første, der møder os ved anduvningen. Nu symboliserer kanonerne mere en velkomstsalut, når vi passerer molehullet, hvor den lille fiskehavn åbenbarer sig. Nok er havnen lille, men her er liv og leben. Her ankommer store moderne lystyachts og er en slående kontrast til gamle græske fiskejoller med dagens fangst. Hurtigfærgerne sætter turister af og øens forsyningsskib ligger også til midt i det hele med dagens varer, der straks læses på muldyr, som bærer forsyninger rundt på den bilfrie ø. På kajen er der butikker og tavernaer, og det er ikke usædvanligt at se et filmset eller et modehus fotografere smukke modeller på dækket af de flotte skibe. Her er som at træde ind i en filmkulisse med al sit liv og autencitet. For det er sådan, det er på Hydra - her et det ikke opsat, det ER sådan. Her lever moderne turisme og den græske hverdag side om side, og alle nyder hinandens selskab. Og som grækerne selv siger: "Hydra er grækernes ø, men I er meget velkomne"
Kun et skridt ind i den nærmeste sidegade sænker roen sig, og duften af citrontræer kommer os i møde. Og fortsætter vi op eller rundt om bjerget, mærker vi for alvor, hvorfor man i tidernes morgen byggede 8 klostre på Hydra. Ro, nærvær og utrolige udsigter er, hvad der møder os. Naturen er gavnmild, barsk og storslået, og det er svært ikke at føle sig overvældet, taknemmelig og ydmyg.

Hydra er perfekt til vores højskolerejser. Er du til yoga, er det magisk at starte morgensessionen på en klippehylde og se solen stige op ad havet. Hydra er en malerisk ø, så er du kunstinteresseret, er der stor inspiration at hente både i detaljerne og de store vidder. Naturoplevelserne er intet mindre end storslået, og når du vandrer øen rundt, bliver du både udfordret på fysikken og belønnet med fantastiske udsigter. Og så er der jo denne græske kultur med dans, sang og musik, som løfter enhver stemning og bringer glæde og smil frem. Befolkningen på Hydra er yderst imødekommende, og vores samarbejde med de lokale øboer er gensidigt givende og en vigtig værdi for os, når vi kommer som gæst til deres skønne ø.

Vi har besøgt Hydra mange gange efterhånden. Øen er som en magnet på kompasnålen. Vi elsker dette magiske sted, og vi glæder os til at til at dele oplevelser på Hydra med dig.